Så slog hun op

rohdester
Member

Så slog hun op

Postby rohdester » Sun Jan 01, 2017 9:10 pm

Ja, at opdage at FFF er på "hiatus" på ubestemt tid, og måske endda helt er slut, er lidt som at blive dumped :(

Det gav i hvert fald et sug i maven da Ismanden sendte mig en SMS om det, men men men ingen kan tage alle de timers spænding, morskab og bare helt igennem skørhed fra os som I har bibragt os.

Tror det er forståeligt for enhver, at det kæmpe arbejde som I lagde for dagen bare blev for meget og for trættende til sidst. At skulle udgive en 5 timers podcast hver søndag - som ovenikøbet er (antager jeg i hvert fald) lavet i fritiden - er jo en sindssyg opgave.

Men tænkt at I gjorde det i 97 afsnit. Fuck det er flot. Så flot. Og tak for det.

Jo, jeg håber "hun" vender tilbage i en eller anden form (slank eller tyk), efter en pause. Men måske fremtiden også bare bringer jer noget helt andet.

Held og lykke i hvert fald med hvad I nu end kaster jer over skal lyde til Nikolaj, Kristian og Morsingboen. Og igen TAK!
Hørt i Moonraker-podden:
Morsingboen: "Nusset bag ørene af en champagne???"
Kristian: "Idiot!"
Kristian Ørsnæs
Administrator

Re: Så slog hun op

Postby Kristian Ørsnæs » Sun Jan 01, 2017 11:36 pm

Fedt at du skriver "sindsyg opgave"! Nu hvor jeg personligt ikke kommer til at lave mere FFF tænkte jeg lige at jeg ville lave et personligt breakdown af hvad det har kostet at lave podcasts én gang om ugen.

- Se filmen typisk 2 gange, én gang for bare at se den igennem, og én gang for at skrive notater og evt tanker omkring hvilke punkter jeg gerne vil diskutere, for denne film men også i et større filmisk perspektiv.
Minimum 5 timer

- Research! Med mindre man allerede kender skuespillerne ekstremt godt, vil der til alle podcasts være et krav om baggrundsresearch af skuespillere, instruktøren, kameramand, klip, kostumer osv. Hvad har de lavet tidligere, interessante referencer til tidligere film vi har snakket om eller til skuespillere vi allerede kender (eks. vidste du at Harrison Ford lavede kulisser og andet tømmerarbejde, og egentlig bare skulle være stand-in til en læseprøve og derigennem fik sit store break). De fleste ting kan man læste på wikipedia og iMDB, men her er ulempen at folk kan skrive hvad de vil uden kildekritik, så finder man noget spændede der skal man helst finde en troværdig kilde til de oplysninger, f.eks ved at se baggrundmaterial med denne skuespiller på filmen vi skal snakke om eller på andre film de har lavet. I tilfældet af Bond serien var der udgivet en bog til 800kr med EON selskabets velsignelse som blev min bibel, i alting Bond.
Lad os være flinke og sige 6-7 timer alt efter hvor kendt filmen er. Ofte meget meget mere.

- Optagelse af podcasten. Selvom podcasten virker rimmelig tight når du hører den så tager den typiske udgivelsestiden + 1 time. Vi har afbrydelser, pauser, retakes og diskussioner som ender med ikke at blive brugt i den endelige version som kommer ud. Bond podcasts er mellem 4 og 6 timer, mens afsnit som Førstevælger og FFF Vs iMDB kan klar sig med 1-1.5 time. De 97 podcasts varer sammenlagt 338 timer så det er 3.5 time i snit + den ekstra time du ikke hører.
4.5 time i snit til optagelse.

- Klip. Mange podcasts udsender deres podcasts mere eller mindre uredigerede. Det er absolut ikke tilfældet med FFF. Størstedelen af alle "uh", "'øh" og "fuck hvad er det nu den serie hedder" er klippet ud og alt er hørt igennem så jeg kan vurdere om en diskussion har kørt for længe og vi alle tre begynder at cirkelargumentere for vores pointe (det er her den ekstra time fra forrige punkt kommer ind i billedet).
Når indholdet er godkendt bliver der typisk lagt underlægningsmusik på podcasten. Det betyder at jeg har filmen oppe, soundtracket hentet ind, og når vi så snakker om en bestemt scene i film ligger det score der blev brugt på samme sted i filmen under vores samtale. Filmens scene skal altså ses igen, finde den del af scoret som vi skal bruge, levelere det, og så klippe det til så det passer med vores samtale. F.eks hvis Nikolaj slutter en gennemgang af med "og Bond sparker til bilen så henchmanden ryger ud over skrænten" så skal det store score que passe så vi er det samme sted i musikken lige når han siger det. Imellem scenerne som vi snakker om er der typisk lagt små klip fra scenen ind så de steder hvor vi ikke fik alle de fede oneliners med eller hvor der er en sej udveksling mellem figurerne, så kan de læggers ind her som en breaker inden vi skal videre til næste scene. Igen skal scenen ses igennem og replikkerne findes så vi ikke bare tager en 4 minutters pause. Det vigtige skal med.
Per færdigklippet podcast time er der typisk lagt 2-2.5 timers arbejde. Så er podcasten 5 timer lang så er der mindste lagt 10 timers arbejde i denne del af processen. Selvom serier som Førstevælger er kortere går der alligevel en voldsom masse tid til klip på dem. Der er udvalgt én klassik replikudveksling per filmvalg, og har man set "Terminator" 100 gange før er det ikke svært at finde et youtube klip med Arnie på politistationen og afslutningen med "I'll be back", men snakker vi en f.eks om Fritz Langs "M" fra 1931 så skal der en del mere research til for at finde den ikoniske scene og bagefter arbejdet med at finde den scene online eller rippe lydsporet fra dvd'en (som man skal låne eller downloade) og så få den sat ind.
2.5 time per optaget time og da jeg skrev 4.5 timer i snit til optagelse længere oppe giver det 11,25 timer til klip i snit.

- Til alle facebook udgivelserne skal der laves en header som grafisk repræsentation af filmen. Den skal helst lokke eventuelt nye lyttere til, og vække en interesse for en film hvor den garvede lytter måske ikke umiddelbart har en interesse i titlen.
Et god eksempel er "Brokeback Mountain" hvor de fleste sikkert bare husker den som cowboy filmen om to homoseksuelle. Det er måske ikke lige alles kop te, men filmen har så meget andet at byde på i menneskelig udvikling både hos de to hovedkaraktere og deres ægtefæller. Så billedet skal helst signale at filmen har mere end cowboy love at byde på.
Før jeg kan kaste mig over at lave selve billedet skal der en ide til. Jeg har flere gange forsøgt bare at gå igang og der ligger mange, mange ubrugte billeder på computeren som aldrig rigtig blev til noget. Når man ser det endelige produkt er det let at sige "selvfølgelig skulle det være et neon skilt fra en 80'er bar som inviterede ind til vores Filmquiz" men det med at komme på ideen var den største hindring.
Når ideen er på plads skal billedet "bare" laves i photoshop, og der ligger rigtig mange timer i at finde de rigtige billeder enten fra filmen eller via google og finde ud af hvordan det hele skal sættes sammen så det ikke bare ligner alle de andre billeder. Specielt på Bond serien hvor jeg besluttede at vi skulle ha det samme dossier look på dem allesammen, men at de elementer vi derefter brugte skulle være vidt forskellige. Altså et postkort fra en location som var vigtig for filmen, som enten skulle findes på google, men i mange tilfælde måtte tegnes fra bunden og derefter gives et aged look. Gadgets skulle der jo også helst være og hvor finder man brugbare billeder af dem fra film fra 70'erne...
Igen en rigtig tidsluger og i gennemsnit 6-7 timers arbejde. Nogen af dem meget mere (Top10 superhelte) og andre kom lidt lettere til mig ("Operation Kid Brother")

- Så skal der skrives en tekst til iTunes, Facebook og hjemmesiden. Dele kan genbruges alle steder, men som med billedet skal det igen helst sælge podcasten. Enhver kan skrive hvad filmens handling er men hvis podcasten ikke virker sjovt, spændende eller aldeles gyselig så er der ingen der gider begynde på en 5 timers podcast. Star Wars filmene skulle ikke ha meget hjælp men en af mine favoritter "The Star Wars Holiday Special" skulle virkelig sælges som komisk og vanvittig for at trække lyttere ind.
Igennemsnit 1 time.

- Hjemmesiden er kodet fra bunden i PHP og CSS, op mod en MySQL database, og med udvidelse af serier, struktur af arkiv og generel maintenance er der også gået rigtig mange timer til det arbejde. Selvfølgelig var det værst i starten da siden i det hele taget skulle laves, og jeg skulle finde ud af hvordan man uploadede til iTunes så alle deres krav var opfyldt mht tags og tegn. På ugentlig basis er der måske lagt 1 time, og i starten ca 200 timer.

- Hver ny serie skal der designes et lille og et stort serie billede til hjemmesiden. De store er blevet brugt på forsidens "Sidste 4 podcasts" og en mindre udgave af samme billede i arkivet. Samme problemstilling her som med facebillederne; kom på en god ide som fungerer som 204x300 pixel og også når den formindskes til 102x150 pixels, finde billeder, manipulere og i de fleste ændrer på designet efter feedback.
4-5 timer per serie

- Natten mellem søndag og mandag nat upload til iTunes, hjemmesidens database, og facebook når alt er gået igennem.
1 time + evt fejlfinding når iTunes ikke har været samarbejdsvillig.

Alle disse ting selvfølgelig med feedback (eller udbedelse om feedback og efterfølgende venten) på forumet fra mine medværter, hver eneste uge i 18 måneder...

Det hurtige gennemsnitlige minimums regnestykke viser:
Film 5 timer
Research 5-6 timer
Optagelse 4.5 timer
Klip 11,25 timer
Grafik til facebook 6-7 timer
Tekst 1 time
Hjemmeside update 1 time
Upload 1 time
Ialt 35-37 timer per uge + ekstra 4-5 timer ved begyndelse af hver ny serie.

Ved siden af har jeg kone og 37 timers arbejdsuge.

Som du sikkert har bemærket har jeg skrevet "i gennemsnit" rigtig mange gange, for ser man på længden af podcasts over forløbet så er de blevet længere og længere, hvilket også har betydet mere og mere arbejde for mig.

Men hey Rohdester, det har været sjovt at snakke om alle disse film og lære mere om genre jeg ikke kendte så meget til i forvejen. Det kommer jeg til at savne. Arbejdet efter mikrofonen var slukket blev til sidst sømmet i kisten og i den sidste ende en af grunde til at jeg ikke længere kommer til at lave podcasten.
"Tell a person that you're the Metatron and they stare at you blankly. Mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everybody is a theology scholar. "
rohdester
Member

Re: Så slog hun op

Postby rohdester » Mon Jan 02, 2017 11:27 am

Tak for dit super interessante indlæg Kristian!

Jeg har siden jeg lærte FFF at kende for lidt over et år siden, altid været super imponeret over det I har produceret, og har aldrig tvivlet på hvilket stor indsats der ligger bag. Det er jo i selv et fuldtidsarbejde. Det er også derfor at det er så vildt at I har kunne levere det der fandt vej til vores afspillere.

Så fuld forståelse for at du/I simpelt hen ikke magtede det mere. Tid til at få lidt luft igen :)
Hørt i Moonraker-podden:
Morsingboen: "Nusset bag ørene af en champagne???"
Kristian: "Idiot!"

Return to “Generel Snak”